doi:10.1007/s41972-023-00204-1...
Springer
Urology
2023
23-08-2023
Prostate-specific membrane antigen (PSMA) positron emission tomography (PET) has been used in the staging of prostate cancer patients for over 10 years and represents the imaging modality with the highest sensitivity in the diagnosis of spread.
However, numerous studies have shown that PSMA is not only present on prostate and prostate cancer cells, but accumulations of the tracer also occur in other organs, independent of prostate cancer.
This can lead to false-positive findings, thereby affecting treatment planning.
However, false-negative findings can also mean changes to treatment plans.
While PSMA-PET computed tomography is (still) of limited value in primary diagnostics, it is the imaging method of first choice in the diagnosis of recurrence.
Die PSMA-Positronenemissionstomographie (PET) findet seit über 10 Jahren Anwendung im Staging von Prostatakrebspatienten und stellt die Bildgebung mit der höchsten Sensitivität in der Ausbreitungsdiagnostik dar.
Zahlreiche Studien aber zeigten, dass das prostataspezifische Membranantigen (PSMA) nicht nur auf Prostata- und Prostatakrebszellen vorkommt, sondern Anreicherungen des Tracers auch in anderen Organen, unabhängig vom Prostatakarzinom, stattfinden.
Dies kann zu falsch-positiven Befunden führen, mit Beeinflussung der Therapieplanung.
Aber auch falsch-negative Befunde können Therapieplanveränderungen bedeuten.
Während die PSMA-PET/CT in der Primärdiagnostik (noch) einen eingeschränkten Stellenwert hat, ist sie in der Rezidivdiagnostik das bildgebende Verfahren der ersten Wahl.
Lenart, Sebastian,Maurer, Tobias, 2023, Falsch-positive – falsch-negative Befunde – Stellenwert der PSMA-PET/CT beim Staging von Patienten mit Prostatakarzinom, Springer